Logo
Novinky
13.10.2014
Informace pro firmy!!
Nákladní pneumatiky nyní expedujeme do druhého pracovního dne přímo od výrobce s možností odečtení DPH! číst celé
24.06.2013
ZÁRUKA na protektory
je poskytována od výrobců jako u nových pneumatik v rozsahu dvou let číst celé
24.06.2013
Odesíláme do 3 prac. dnů
od Vaší objednávky přepravní službou - zaplatíte hotově nebo platební kartou číst celé
Zobrazit všechny novinky

 

  1. Úvod
  2. TECHNICKÝ RÁDCE
Jaké protektory používat ?

Pneumatiky pro konkrétní typ vozidla předepisuje vždy výrobce vozidla ve spolupráci s výrobci pneumatik, přičemž je přípustné používat pneumatiky s vyšší rychlostní kategorií. Při změně pláště pneu za jiný rozměr je třeba dodržet zákonné předpisy, tj. změna musí být zaznamenána v technickém průkazu vozidla.

Rozměry Vaší pneu zjistíte na bočnici pneumatik Vašeho vozidla, kde je vyznačen konkrétní typ pneumatiky.


Optimální jízdní vlastnosti vozidla lze dosáhnout jen s pneumatikami stejného druhu. To znamená, že na vozidle smí být (s výjimkou nouzového dojetí) současně použity pouze pneumatiky stejného rozměru a konstrukce, přičemž na téže nápravě smějí být tzv. shodné pneumatiky (tj. pneumatiky stejného rozměru, konstrukce, druhu dezénu a značky). Vzájemná kombinace plášťů různých konstrukcí na vozidle není dovolena.

V případě zimních pneumatik označených na bočnici písmeny "M+S" se doporučuje z bezpečnostních důvodů používat zimní pneu vždy na celém vozidle, ne pouze na jedné nápravě vozidla.


Co všechno vyčtete z bočnice Vaší pneumatiky:

kódvýznam kódového označení
185/60 R15 109 HEvropský normovaný tvar značení pneumatik.
185Šířka dezénu v milimetrech.
60Výška profilu pneumatiky v procentech. V tomto případě je výška profilu 60% z 185mm.
ROznačení pro radiální pneumatiku.
15Průměr ráfku v palcích.
109Index nosnosti (maximálnímu zatížení, které může pneumatika nést) - viz další tabulka.
HIndex rychlosti (kód udávající rychlostní kategorii,při které může pneumatika nést při maximálním povoleném zatížení) - viz další tabulka.
31x10.50 R15 109 QEvropský normovaný tvar značení pneumatik.
31Výška nafouknuté pneumatiky v palcích.
10.50Šířka dezénu uváděná v palcích.
Další kódy, které naleznete na pneumatice:
HT, H/THighway Terrain - pneumatika je určena pro jízdu na silnici.
AT, A/TAll Terrain - pneumatika je určena do středně těžkého terénu.
MT, M/TMud Terrain - pneumatika je určena do těžkého terénu.
M+S, MS, M/S, M&SOznačení pro zimní pneumatiku.
RetreadOznačení pro obnovenou pneumatiku.
TubelessPlášť je určen pro použití bez duše.
TWIU tohoto kódu se v dezénu vyskytuje indikátor maximálního opotřebení pláště.


Tabulka indexů

Index rychlosti
Index nosnosti
Index nosnosti
kódkm/h
kódkg
kódkg
A15
65290
96710
A210
66300
97730
A315
67307
98750
A420
68315
99775
A525
69325
100800
A630
70335
101825
A735
71345
102850
A840
72355
103875
B50
73365
104900
C60
74375
105925
D65
75387
106950
E70
76400
107975
F80
77412
1081000
G90
78425
1091030
J100
79437
1101060
K110
80450
1111090
L120
81462
1121120
M130
82475
1131150
N140
83487
1141180
P150
84500
1151215
Q160
85515
1161250
R170
86530
1171285
S180
87545
1181320
T190
88560
1191360
U200
89580
1201400
H210
90600
1211450
V240
91615
1221500
W270
92630
1231550
Y300
93650
1241600
VR210+
94670
1251650
ZR240+
95690
1261700
Montáž pneumatik Montáži protektorovaných pneumatik je třeba věnovat z bezpečnostních důvodů mimořádnou péči a měl by ji proto provádět pouze řádně zaškolený pracovník. Ideální je montáž nechat provést ve značkovém pneuservisu. Používejte vždy disková kola předepsané velikosti, v perfektním technickém stavu, tj. mechanicky nepoškozená, zbavená zbytků rzi a v případě ocelových kol opatřená i ochranným nátěrem. Namontovanou protektorovanou pneumatiku nahuštěnou na předepsaný provozní tlak je třeba dynamicky vyvážit.

Před montáží protektorovaných pneumatik na vozidlo se doporučuje dále zkontrolovat a případně seřídit všechny prvky geometrie podvozku a pokud je to nutné dovyvážit kola přímo na nápravě. Rovněž se doporučuje důsledně dodržovat použití ochranných čepiček ventilů, zejména kovových, které chrání ventil proti vnikání nečistot a následné netěsnosti pneu. Nové pneumatiky (nově protektorované) doporučujeme používat prvních několik set kilometrů jízdy při nižších provozních rychlostech - dojde tak ke stabilizaci povrchu běhounu pneumatiky, což se příznivě projeví vyšší životností pláště protektorované pneu.


Opotřebení a stárnutí pneumatikOpotřebení pneumatik

Hloubka dezénu pneumatik se v průběhu užívání na vozidle snižuje, brzdná dráha vozidla zejména na mokré vozovce je následně podstatně delší. Nebezpečí aquaplaningu (tj. ztráty kontaktu vozidla s vozovkou v důsledku vodního klínu mezi pneumatikou a povrchem vozovky) se proto zvyšuje u pneumatik s malou zbytkovou hloubkou dezénové drážky. Z hlediska bezpečnosti silničního provozu je proto nanejvýš důležité včas vyměnit ojetou pneumatiku za novou, tj. dokud zbytková respektive bezpečnostní hloubka drážky u letní pneumatiky není menší než 1,6 mm a u zimní pneumatiky 4 mm. Úroveň minimální bezpečnostní hloubky drážky signalizují tzv. indikátory opotřebení, což jsou výstupky na dně drážek vysoké rovněž 1 ,6 mm u letních pneu nebo 4 mm u zimních pneu.

Rovnoměrné opotřebení běhounu všech pneumatik na vozidle prodlužuje jejich životnost, zvyšuje tak ekonomiku provozu a přispívá i k vyšší bezpečnosti provozu. Zejména u vozidel s předním náhonem doporučujeme proto záměnu pneumatik z přední nápravy na zadní a naopak v pravidelných intervalech při zachování smyslu otáčení kol.

Opotřebení protektorovaných pneu je při běžném použití stejné, jako u nových pneumatik, mají stejný kilometrový náběh.

Stárnutí pneumatik

Stárnutí pneumatik je dlouhodobý proces, ke kterému dochází v důsledku složitých fyzikálně chemických pochodů za přítomnosti kyslíku a ozónu v působení na pneumatiku. Negativně ovlivňuje provozní způsobilost plášťů pneu.

Pneumatiky starší 10 let mohou být proto používány jen v případě, že byly již dříve provozovány normálním způsobem. V žádném případě by neměly být používány nejeté pneumatiky po tuto dobu skladované.


Poškození a opravy pneumatikPoškození pneumatik

Většina poškození pneumatik vzniká v důsledku nesprávného tlaku vzduchu. Proto se doporučuje kontrolovat tlak v pneumatikách pravidelně každé dva týdny. Při jízdě se tlak v pneumatikách zvyšuje.

Stálý a vyvážený styl jízdy je pro pneumatiky prospěšný. Prudká akcelerace a sportovní způsob jízdy 'brzda-plyn' životnost pneumatik výrazně zkracují. Podobně i extrémní bodové namáhání např. při rychlém najetí na překážku může být příčinou vzniku poškození (často i skrytého) nebo úplného zničení pneumatiky. K tomuto druhu poškození přispívá mimo vysoké rychlosti i přehušťování pneumatik.

Taktéž podhušťování případně přetěžování vede k rychlejší únavě kostry, intenzivnímu opotřebení běhounu a tedy i k předčasnému vyřazení pláště z provozu.

Opravy pneumatik

Opravárenství pneumatik je z hlediska bezpečnosti provozu činnost velmi náročná a zodpovědná, proto by ji měl provádět vždy jen specialista, ideálně v autorizovaném pneuservisu.

Těsnicí opravárenské spreje pneumatik se nedoporučuje používat pro trvalé opravy, ale vždy jen na dojetí, stejně jako opravy bez demontáže pláště z ráfku za použití speciálních předvulkanizovaných ucpávek.

Opravy poškození zasahující nárazník nebo kostru je třeba provést metodou vulkanizace za tepla nebo za studena po předchozí podrobné prohlídce a úpravě poškozeného místa pláště. Každá oprava by měla být provedena co možná nejdříve po vzniku poškození, jinak může dojít k rozšíření poškození nebo i zničení pláště v důsledku vnikajících nečistot a vlhkosti.
Prořezávání plášťů pro osobní automobily je zakázáno.

Skladování a uložení pneumatik

Pneumatiky na discích se skladují poskládány na sobě nebo zavěšeny. Pneumatiky bez ráfku se skladují postaveny vedle sebe (viz obrázek). Aby však nedocházelo k deformacím takto uskladněné pneumatiky, doporučuje se cca 1× za 30 dní pneumatiky pootočit.

Skladovani pneumatik - pneumatiky na ráfku, pneumatiky bez ráfku

Skladování plášťů je třeba provádět v tmavých, suchých a chladných místnostech bez průvanu. Nadměrné vystavování slunci, teplu a průvanupneumatikám škodí a je příčinou předčasného stárnutí pneu, které se projevuje ve formě drobných trhlin na povrchu pryže. Plášť nesmí dále přijít do kontaktu s produkty ropného původu (jako jsou např. oleje, pohonné hmoty, mazadla apod.), které způsobují, že pryž se stává houbovitou a ztrácí své elastické vlastnosti.


Značení plášťů na bočnici nákladních pneumatik

Protektorované pneumatiky pro nákladní automobily jsou diagonální nebo radiální konstrukce, přičemž

  • Diagonální konstrukce pláště je značena například takto: 6,50-20;  11,00-20;  12,00-20 atd.
  • Radiální konstrukce pláště je značena například takto: 6,50R 20;  11,00R 20;  295/80R 22,5 atd. (pláště pro nákladní automobily takto označené v našem katalogu jsou vždy v provedení ALL STEEL, pláště v provedení STEEL jsou navíc doplněny dodaktem K, na bočnici pláště je označení vždy v plném znění).

Bočnice protektorovaných pneumatik pro nákladní automobily zůstávají po procesu zpravidla v původní podobě. Navíc obsahují obvykle tyto nové údaje:

Technologie "za tepla" (vytlačeno v rameni)

Značení plášťů na bočnici – nákladní automobily, technologie za tepla

  • Označení výrobce: např. PROTEKTORY Praha
  • Datum výroby: kde XXXX je např. 2113 , tzn. 21 týden, 13 rok)
  • Označení protektoru: RETREAD
  • Kategorie rychlosti: např. "J" – 100 km/hod
  • Homologační znak: E8 109R 000017 (podle UN ECE Regulation 109 )

Technologie "za studena" (totožné údaje jako "za tepla" ale štítek na bočnici)

Značení plášťů na bočnici – nákladní automobily, technologie za studena

Vytvořeno na Eshop-rychle.czEshop-rychle.cz
Zpracování osobních údajů můžete ovlivnit úpravou svých preferencí ochrany soukromí.