PNEU INFO
Povinnost užívání zimních pneumatik
Zimní pneumatiky jsou povinné od 1. listopadu do 31. března !!!

První listopad je datem, od kterého začínají být v Česku povinné zimní pneumatiky a to až do 31. března následujícího roku, tedy na dlouhých pět měsíců. Důvod je prostý. Bezpečí a zase bezpečí. Vozidlo, vybavené zimními pneumatikami, má vyšší adhezi (přilnavost) na sněhu, ledu i na suchých studených vozovkách, lepší stabilitu při průjezdu zatáčkami a podstatně kratší brzdnou dráhu. Pro představu: šířka přechodu pro chodce je pouhé 3 metry, brzdná dráha osobního vozidla vybaveného zimními pneumatikami na suché vozovce, při teplotě 0 st. C a rychlosti 60 Km/h, je právě o tyto 3 metry kratší, než při použití letních pneumatik. Uvědomme si, že právě tyto 3 metry mohu znamenat rozdíl mezi životem a smrtí.

No a kdy je ta správná doba pro přezutí vašeho vozidla? Zákon ukládá přezout nejpozději do 1. listopadu a dále je léty prověřeným pravidlem, že pokud teplota klesne pod 7 st. C, je čas pro přezutí. Nemusíme tedy čekat až na zákonem určený termín. Od této teploty se začínají projevovat rozdíly mezi letní a zimní pneumatikou. Letní pneumatiky při teplotě pod 7 st. C tuhnou a zhoršují se tím jejich vlastnosti.

Pro zimní pneumatiky platí pravidla 4:
  • 4 stejné zimní pneumatiky na vozidle
Při montáži pouze 2 kusů zimních pneumatik, například pouze na poháněnou přední nápravu, zajistíte rozjezd vozu. Pokud však na zadní nápravě necháte pneumatiky letní, které v zimním období ztrácejí takřka veškeré svoje jízdní vlastnosti potřebné pro zimní období, můžete velmi lehce dostat vozidlo do smyku, kdy se vám zadní náprava začne chovat naprosto nekontrolovatelně . Pokud necháte zimní pneu pouze na zadní nápravě a na přední necháte pneumatiky letní, je velmi pravděpodobné, že při zatočení nebude vozidlo reagovat a pojede rovně.
  • 4 zimní sezóny - doba pro použití pneumatik
Zimní pneumatika stárne podstatně rychleji než pneumatika letní. Je to díky používání více druhů olejů a směsí silic v gumové směsi, z nichž je pneumatika vyrobena, než u pneumatik letních. Tyto přísady se postupem času z pneumatiky vytrácejí díky chemickým procesům a změnám teplot.
  • 4mm - minimální hloubka dezénu pneumatiky
Pokud klesne hloubka dezénu pneumatiky pod 4mm, pneumatika již nemá díky úbytku vzorku dostatečné schopnosti záběru. Například pokud klesne hloubka dezénu pod doporučené minimum, pravděpodobně se setkáte s problémy nejen při jízdě ale už při samotném rozjezdu, kdy pneumatiky začnou prokluzovat a pravděpodobně se vozidlo vůbec nerozjede.

Pozor na krácení pojistného plnění

Zástupci pojišťoven zajišťující povinné ručení a havarijní ručení s ohledem na povinost užití zimních pneumatik upozornili na možnost krácení pojistného. V případě autonehody pak policie protokolárně zaznamenává, zda jsou na vozidle užity zimní pneumatiky. Pojišťovna pak může krátit pojistné plnění, a to i v případě, že jste nebyli viníkem nehody. Krácení pojistného u dražších a novějších vozidel v důsledku této maličkosti se pak opravdu nevyplatí.

Protektory - ideální varianta nového obutí vozidla levnými pneu

Protektorované pneumatiky představují ideální variantu kvalitního obutí vozidla novými pneumatikami. Výrobky renomovaných dodavatelů protektorovaných pneu zaručují životnost, nájezdové kilometry a kvalitu stejnou jako u nových pneumatik, moderní dezény pneu pak zaručují stabilitu chování pneumatiky na vozovce za každého počasí.

Ceny protektorovaných pneumatik v porovnání s cenami nových pneu jsou o 30 až 50% nižší, navíc šetříte i přírodu, neboť protektorování pneumatik je nejekologičtější využití pneumatik.