TECHNICKÝ RÁDCE
Jaké protektory používat ?

Pneumatiky pro konkrétní typ vozidla předepisuje vždy výrobce vozidla ve spolupráci s výrobci pneumatik, přičemž je přípustné používat pneumatiky s vyšší rychlostní kategorií. Při změně pláště pneu za jiný rozměr je třeba dodržet zákonné předpisy, tj. změna musí být zaznamenána v technickém průkazu vozidla.

Rozměry Vaší pneu zjistíte na bočnici pneumatik Vašeho vozidla, kde je vyznačen konkrétní typ pneumatiky.


Optimální jízdní vlastnosti vozidla lze dosáhnout jen s pneumatikami stejného druhu. To znamená, že na vozidle smí být (s výjimkou nouzového dojetí) současně použity pouze pneumatiky stejného rozměru a konstrukce, přičemž na téže nápravě smějí být tzv. shodné pneumatiky (tj. pneumatiky stejného rozměru, konstrukce, druhu dezénu a značky). Vzájemná kombinace plášťů různých konstrukcí na vozidle není dovolena.

V případě zimních pneumatik označených na bočnici písmeny "M+S" se doporučuje z bezpečnostních důvodů používat zimní pneu vždy na celém vozidle, ne pouze na jedné nápravě vozidla.


Co všechno vyčtete z bočnice Vaší pneumatiky:

kód význam kódového označení
185/60 R15 109 H Evropský normovaný tvar značení pneumatik.
185 Šířka dezénu v milimetrech.
60 Výška profilu pneumatiky v procentech. V tomto případě je výška profilu 60% z 185mm.
R Označení pro radiální pneumatiku.
15 Průměr ráfku v palcích.
109 Index nosnosti (maximálnímu zatížení, které může pneumatika nést) - viz další tabulka.
H Index rychlosti (kód udávající rychlostní kategorii,při které může pneumatika nést při maximálním povoleném zatížení) - viz další tabulka.
31x10.50 R15 109 Q Evropský normovaný tvar značení pneumatik.
31 Výška nafouknuté pneumatiky v palcích.
10.50 Šířka dezénu uváděná v palcích.
Další kódy, které naleznete na pneumatice:
HT, H/T Highway Terrain - pneumatika je určena pro jízdu na silnici.
AT, A/T All Terrain - pneumatika je určena do středně těžkého terénu.
MT, M/T Mud Terrain - pneumatika je určena do těžkého terénu.
M+S, MS, M/S, M&S Označení pro zimní pneumatiku.
Retread Označení pro obnovenou pneumatiku.
Tubeless Plášť je určen pro použití bez duše.
TWI U tohoto kódu se v dezénu vyskytuje indikátor maximálního opotřebení pláště.


Tabulka indexů

Index rychlosti
Index nosnosti
Index nosnosti
kód km/h
kód kg
kód kg
A1 5
65 290
96 710
A2 10
66 300
97 730
A3 15
67 307
98 750
A4 20
68 315
99 775
A5 25
69 325
100 800
A6 30
70 335
101 825
A7 35
71 345
102 850
A8 40
72 355
103 875
B 50
73 365
104 900
C 60
74 375
105 925
D 65
75 387
106 950
E 70
76 400
107 975
F 80
77 412
108 1000
G 90
78 425
109 1030
J 100
79 437
110 1060
K 110
80 450
111 1090
L 120
81 462
112 1120
M 130
82 475
113 1150
N 140
83 487
114 1180
P 150
84 500
115 1215
Q 160
85 515
116 1250
R 170
86 530
117 1285
S 180
87 545
118 1320
T 190
88 560
119 1360
U 200
89 580
120 1400
H 210
90 600
121 1450
V 240
91 615
122 1500
W 270
92 630
123 1550
Y 300
93 650
124 1600
VR 210+
94 670
125 1650
ZR 240+
95 690
126 1700
Montáž pneumatik Montáži protektorovaných pneumatik je třeba věnovat z bezpečnostních důvodů mimořádnou péči a měl by ji proto provádět pouze řádně zaškolený pracovník. Ideální je montáž nechat provést ve značkovém pneuservisu. Používejte vždy disková kola předepsané velikosti, v perfektním technickém stavu, tj. mechanicky nepoškozená, zbavená zbytků rzi a v případě ocelových kol opatřená i ochranným nátěrem. Namontovanou protektorovanou pneumatiku nahuštěnou na předepsaný provozní tlak je třeba dynamicky vyvážit.

Před montáží protektorovaných pneumatik na vozidlo se doporučuje dále zkontrolovat a případně seřídit všechny prvky geometrie podvozku a pokud je to nutné dovyvážit kola přímo na nápravě. Rovněž se doporučuje důsledně dodržovat použití ochranných čepiček ventilů, zejména kovových, které chrání ventil proti vnikání nečistot a následné netěsnosti pneu. Nové pneumatiky (nově protektorované) doporučujeme používat prvních několik set kilometrů jízdy při nižších provozních rychlostech - dojde tak ke stabilizaci povrchu běhounu pneumatiky, což se příznivě projeví vyšší životností pláště protektorované pneu.


Opotřebení a stárnutí pneumatik Opotřebení pneumatik

Hloubka dezénu pneumatik se v průběhu užívání na vozidle snižuje, brzdná dráha vozidla zejména na mokré vozovce je následně podstatně delší. Nebezpečí aquaplaningu (tj. ztráty kontaktu vozidla s vozovkou v důsledku vodního klínu mezi pneumatikou a povrchem vozovky) se proto zvyšuje u pneumatik s malou zbytkovou hloubkou dezénové drážky. Z hlediska bezpečnosti silničního provozu je proto nanejvýš důležité včas vyměnit ojetou pneumatiku za novou, tj. dokud zbytková respektive bezpečnostní hloubka drážky u letní pneumatiky není menší než 1,6 mm a u zimní pneumatiky 4 mm. Úroveň minimální bezpečnostní hloubky drážky signalizují tzv. indikátory opotřebení, což jsou výstupky na dně drážek vysoké rovněž 1 ,6 mm u letních pneu nebo 4 mm u zimních pneu.

Rovnoměrné opotřebení běhounu všech pneumatik na vozidle prodlužuje jejich životnost, zvyšuje tak ekonomiku provozu a přispívá i k vyšší bezpečnosti provozu. Zejména u vozidel s předním náhonem doporučujeme proto záměnu pneumatik z přední nápravy na zadní a naopak v pravidelných intervalech při zachování smyslu otáčení kol.

Opotřebení protektorovaných pneu je při běžném použití stejné, jako u nových pneumatik, mají stejný kilometrový náběh.

Stárnutí pneumatik

Stárnutí pneumatik je dlouhodobý proces, ke kterému dochází v důsledku složitých fyzikálně chemických pochodů za přítomnosti kyslíku a ozónu v působení na pneumatiku. Negativně ovlivňuje provozní způsobilost plášťů pneu.

Pneumatiky starší 10 let mohou být proto používány jen v případě, že byly již dříve provozovány normálním způsobem. V žádném případě by neměly být používány nejeté pneumatiky po tuto dobu skladované.


Poškození a opravy pneumatik Poškození pneumatik

Většina poškození pneumatik vzniká v důsledku nesprávného tlaku vzduchu. Proto se doporučuje kontrolovat tlak v pneumatikách pravidelně každé dva týdny. Při jízdě se tlak v pneumatikách zvyšuje.

Stálý a vyvážený styl jízdy je pro pneumatiky prospěšný. Prudká akcelerace a sportovní způsob jízdy 'brzda-plyn' životnost pneumatik výrazně zkracují. Podobně i extrémní bodové namáhání např. při rychlém najetí na překážku může být příčinou vzniku poškození (často i skrytého) nebo úplného zničení pneumatiky. K tomuto druhu poškození přispívá mimo vysoké rychlosti i přehušťování pneumatik.

Taktéž podhušťování případně přetěžování vede k rychlejší únavě kostry, intenzivnímu opotřebení běhounu a tedy i k předčasnému vyřazení pláště z provozu.

Opravy pneumatik

Opravárenství pneumatik je z hlediska bezpečnosti provozu činnost velmi náročná a zodpovědná, proto by ji měl provádět vždy jen specialista, ideálně v autorizovaném pneuservisu.

Těsnicí opravárenské spreje pneumatik se nedoporučuje používat pro trvalé opravy, ale vždy jen na dojetí, stejně jako opravy bez demontáže pláště z ráfku za použití speciálních předvulkanizovaných ucpávek.

Opravy poškození zasahující nárazník nebo kostru je třeba provést metodou vulkanizace za tepla nebo za studena po předchozí podrobné prohlídce a úpravě poškozeného místa pláště. Každá oprava by měla být provedena co možná nejdříve po vzniku poškození, jinak může dojít k rozšíření poškození nebo i zničení pláště v důsledku vnikajících nečistot a vlhkosti.
Prořezávání plášťů pro osobní automobily je zakázáno.

Skladování a uložení pneumatik

Pneumatiky na discích se skladují poskládány na sobě nebo zavěšeny. Pneumatiky bez ráfku se skladují postaveny vedle sebe (viz obrázek). Aby však nedocházelo k deformacím takto uskladněné pneumatiky, doporučuje se cca 1× za 30 dní pneumatiky pootočit.

Skladovani pneumatik - pneumatiky na ráfku, pneumatiky bez ráfku

Skladování plášťů je třeba provádět v tmavých, suchých a chladných místnostech bez průvanu. Nadměrné vystavování slunci, teplu a průvanupneumatikám škodí a je příčinou předčasného stárnutí pneu, které se projevuje ve formě drobných trhlin na povrchu pryže. Plášť nesmí dále přijít do kontaktu s produkty ropného původu (jako jsou např. oleje, pohonné hmoty, mazadla apod.), které způsobují, že pryž se stává houbovitou a ztrácí své elastické vlastnosti.


Značení plášťů na bočnici nákladních pneumatik

Protektorované pneumatiky pro nákladní automobily jsou diagonální nebo radiální konstrukce, přičemž

  • Diagonální konstrukce pláště je značena například takto: 6,50-20;  11,00-20;  12,00-20 atd.
  • Radiální konstrukce pláště je značena například takto: 6,50R 20;  11,00R 20;  295/80R 22,5 atd. (pláště pro nákladní automobily takto označené v našem katalogu jsou vždy v provedení ALL STEEL, pláště v provedení STEEL jsou navíc doplněny dodaktem K, na bočnici pláště je označení vždy v plném znění).

Bočnice protektorovaných pneumatik pro nákladní automobily zůstávají po procesu zpravidla v původní podobě. Navíc obsahují obvykle tyto nové údaje:

Technologie "za tepla" (vytlačeno v rameni)

Značení plášťů na bočnici – nákladní automobily, technologie za tepla

  • Označení výrobce: např. PROTEKTORY Praha
  • Datum výroby: kde XXXX je např. 2113 , tzn. 21 týden, 13 rok)
  • Označení protektoru: RETREAD
  • Kategorie rychlosti: např. "J" – 100 km/hod
  • Homologační znak: E8 109R 000017 (podle UN ECE Regulation 109 )

Technologie "za studena" (totožné údaje jako "za tepla" ale štítek na bočnici)

Značení plášťů na bočnici – nákladní automobily, technologie za studena