PROTEKTORY od A do Z
Co jsou protektory ?

Protektory jsou obnovené pneumatiky, které umožňují prodloužení užitných vlastností ojetých pneumatik a jsou nejekologičtějším způsobem recyklace pneumatik.

Proč používat protektory ?

  • zaplatíte nejnižší možnou cenu za velice spolehlivé a prověřené pneumatiky se stejným kilometrovým náběhem a životností jako nové pneu - úspora činí 30-50% oproti ceně nových pneu
  • prodloužíte životnost koster pneumatik – oddálíte jejich komplikovanou a nákladnou likvidaci a šetříte tak kromě svých financí také životní prostředí
  • získáte standardní záruku na protektorované pneu jako u nových pneumatik
  • protektory jsou certifikovány a homologovány dle standardů směrnic EU, v průběhu procesu výroby jsou několikrát důkladně kontrolovány a podroběny tlakovým či rentgenovým zkouškám
Jak se vyrábí protektory?

Protektory se vyrábí repasí jednou použitých pneumatik , kdy jsou pneumatiky důkladně zkontrolovány z hlediska poškození, stáří a celkového stavu, následně je z pneumatiky odstraněn starý dezén a boční popisy.

Při další výrobě se používají dva systémy protektorování - "za tepla" a "za studena".

Při protektorování pneumatik "za tepla" je na obroušenou pneumatiku nanesen spojovací roztok a poté nový nezvulkanizovaný kaučukový materiál pro tvorbu nového dezénu. Do nového materiálu je vylisován při tlaku 15 atmosfér a teplotě 145 °C nový dezén. Z pneumatiky jsou odstraněny přetoky z lisování a pneumatika je opět kvalitativně kontrolována.

Při protektorování pneumatik "za studena" je na obroušenou pneumatiku nanesen spojovací materiál a poté nový již zvulkanizovaný dezén z předem připraveného kaučukového pásu. V autoklávu poté dojde při tlaku 7 atmosfér a teplotě 110 °C ke zvulkanizování dezénu s kostrou. Z pneumatiky jsou odstraněny přetoky z lisování a pneumatika je znovu kvalitativně kontrolována.

Osobní, dodávkové, sportovní a off road protektory jsou při výstupní kontrole vždy podrobeny přetlakové zkoušce.

Nákladní pneumatiky vyráběné jak technologií za tepla tak technologií za studena jsou vždy kontrolovány rentgenovou (shearografickou) zkouškou.

Označení pneumatik

Protektorovaná pneumatika má rozměry, které jsou uvedené přímo na bočnici pneumatiky. Je zde uvedena šířka pneumatiky, její profil (procentní poměr šířky a výšky pneumatiky), průměr pneumatiky (jaký je její vnější obvod), index rychlosti a index nosnosti. Na vozidlo lze použít jen pneumatiky s rozměry, které jsou povoleny ve velkém technickém průkazu k danému vozidlu.

Šířka pneumatiky

Je uváděna v mm [milimetry]. Čím je širší, tím vozidlo lépe "sedí" na komunikaci, ale má větší spotřebu.

Profil pneumatiky

Je udáván v % [procenta] šířky a výšky pneumatiky. Čím je profil větší, tím je vozidlo méně sportovní (v zatáčce nesedí tak pevně), ale tím komfortněji se v něm jede (vyšší profil eliminuje větší část nerovností na komunikaci).

Průměr pneumatiky

Je udáván v palcích. Čím je větší vozidlo, tím větší průměr pneumatik. Vnější obvod pneumatiky je vždy stejný, ať se obuje jakákoliv kombinace povolených rozměrů podle velkého technického průkazu.

Index hmotnosti

Udává se jako číslo bez jednotky. Udává, jaké maximální hmotnostní zatížení lze při maximální rychlosti nést jednou pneumatikou. V žádném případě nelze na vozidlo obout pneumatiky s nižším hmotnostním indexem, než je uvedeno ve velkém technickém průkazu. Pokud obujete pneumatiku s nižším hmotnostním indexem, vozidlo bude na cestě plavat a bude se špatně řídit. Z řízení budete unaveni. V takovém případě hrozí až prasknutí pneumatiky, protože není stavěná na vyšší zátěž, než je na ní uvedeno.

Rychlostní index

Udává se jako písmeno, popř. dvě písmena. Rychlostní index udává, jak rychle lze na dané pneumatice jet. Čím vyšší index je, tím lze na pneumatice jet rychleji. Opět se doporučuje jezdit na pneumatikách s takovým rychlostním indexem, který je uvedený ve velkém technickém průkazu k vozidlu.